Sunday 22 September 2019

BBM3410Satu2019: Nenek dan Datuk

Sinopsis cerita sosial 1:
 (Nenek dan Datuk) dalam Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi..........................

Cerita ini mengisahkan seorang kanak-kanak lelaki yang bernama Alim yang pulang ke kampung nenek dan datuknya yang terletak di Kajang.Alim mempunyai dua datuk dan dua nenek tetapi kali ini dia pulang ke kampung nenek dan datuk sebelah ibunya. Alim berasa sedih keran di kampung tersebut tidak terdapat aya dan itik. Dia menyangkakanayam dan itik itu mati yang menyebabkan dia sedih dan menangis. Rupa-rupanya ayam dan itik tersebut masih ada tetapi diletakkan di reban yang lain dan baharu oleh datuknya.Setelah melihat ayam tersebut Alim tersenyum dan berasa gembira. Alim mempunyai perasaan yang pelik yang merasakan bahawa keadan kampung yang didatanginya itu telah berubah dan pelik. Sehingga keadaan rumah serta perabot rumah Datuk dan neneknya juga dirasakannya berubah. Seterusnya neneknya telah menceritakan tentang almari,katil,kerusi dan dapur kepada Alim.


Cerita ini boleh disebarkan melalui interaktif dan linear

Penyampaian melalui interaktif ialah menyampaikan cerita ini berasaskan komputer digital yang akan diberikan tindakan oleh pengguna melalui video,audio,animasi dan sebagainya.

Penyampaian melalui linear suatu proses penyampaian oleh komunikator dan komunikan secara langsung atau tidak langsung melalui pelbagai media.


No comments:

Post a Comment

BBM3410SATU: KETIKA DAN KALIMATSATI2019

Assalamulaikum dans alam sejahtera............... -Ketika dan Kalimat- Assalamualaikum dan salam sejahtera syukur alhamdulillah aku d...